Nem szeretnék politizálni, próbálom tárgyilagosan megközelíteni a témát. Azt mondja ma Tasó László: új kategóriát vezet be a kormány. Ez az új kategória valahol az autópálya és a gyorsforgalmi út között lesz. Mit is jelent ez pontosan?
2020-ig 515 kilométer gyorsforgalmi utat építenek. Addig van 5 évünk. Az évente 100 km. Ez itt már eleve kérdőjeles, hiszen kb. 3 éve csinálják az M85/M86 utakat, és ezek Sopronig illetve szombathelyig nem 100 kilométer távolságúak. Ezért gyanús, hogy eszerint kb 90 km utat átminősítenek, és 10 km-t megépítenek :)
Mit mond az új kategóriáról Tasó László?
2x2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út, amelynél lehetőség lesz egyebek mellett szintbeli kereszteződések, körforgalmak tervezésére és települések közelében jelzőlámpás irányítás kialakítására.
Az M86-os, amely nem tartalmaz leállósávot, azonban jelenleg szintbeli kereszteződést sem. Így jó is lenne. (forrás:alon.hu)
Itt a gyorsforgalmi úton viszont már nincs fizikai elválasztás, útdíjköteles (Ausztria). A veszély nyilvánvaló
Mit is jelent ez? A 2x2 sáv között lesz valami fizikai korlát, amely nem engedi a frontális ütközést. Vagy legalábbis segít elkerülni, mert egy kamion azért a lemez korláton átmehet, ahogy volt is erre példa nem is oly régen.
Azonban a szintbeli kereszteződés már aggályos. Vagyis nem lesznek felül/aluljárók, sőt két út találkozása akár körforgalomként vagy turbo-körforgalomként is megvalósulhat. Egy ilyen úton több lehet a baleset.
Vadállatok elütése előfordulhat, leállósáv hiányában pedig a gyalogos gázolás esélye is megnő. Nyáron történt az M0-on egy baleset, amelyben egy autóját szerelő gyalogost ütött el egy kamion. A gyalogos láthatósági mellényben volt, leállósáv is volt. A gyalogos meghalt, jómagam láttam is a baleset utáni állapotot...
Ha szintbeli kereszteződés, súlyos balesetek történhetnek fél-frontálisan, oldalirányból. Ha körforgalom, akkor megnőhet a ráfutásos balesetek száma. Ez utóbbi mondjuk inkább feltartja a forgalmat, mint súlyos.
Miért jobb ez a megoldás, mint az autópálya?
Az építési költségek jóval alacsonyabbak. Ez tiszta sor, hiszen nem kell hidat-felüljárót építeni. Esetleg vadkerítés sem szükséges (vadveszély), sőt leállósávot sem kell építeni.
Ez akár jó is lehet közlekedésbiztonsági szempontból, de másik biztonsági szempontból rossz. Továbbá valószinűleg matricaköteles lesz az út, és más jellegű balesetek következhetnek be.