Kicsit savanyú, kicsit furcsa, de a miénk. Miért mondom ezt? Hamarosan kiderül, vágjunk bele!
Budakalászon az áruháznál elkészült egy jó alapokon nyugvó "turbó-körforgalom", amely arra lenne hivatott, hogy a mindenhonnan érkező forgalmat mindenhová továbbirányítsa gond nélkül.
Úgy alkották meg a körforgalmat, ahogy az elején kellett volna.
Akkoriban elkészítettek egy két sávos csomópontot, amelynek belső sávját gyakorlatilag senki sem használta, mert mindenki attól félt, hogy nem fog tudni kisorolni a külsőbe, amikor a saját kijáratához ér. Én magam is így voltam vele, és pont a héten sikerült belefutnom Szombathelyen egy dupla sávos körforgalomba, amikor is besoroltam belülre, hogy a többiek is be tudjanak sorolni, majd kisorolni nem tudtam ritmusom szerint, meg kellett állnom.
Kép forrása: vezess.hu
Tehát a turbó körforgalom a körforgalmak csúcsa.
Hogyan működik?
Kiválasztod az útirányodnak megfelelő sávot, abba besorolsz, majd végigmész rajta, és a megfelelő kijáratnál el is hagyod a körforgalmat....
Először hasonlóval Győrben találkoztam, és meglepett, hogy jelzőlámpa biztosítja az áthaladást a körforgalomban. Kicsit hibrid megoldás, hiszen lámpa enged be, lámpa enged tovább a körforgalomban, de egyébként a körforgalmi szabályok érvényesek.
Ott 3-4 sáv futott a csomópontban, és zökkenőmentesen lehetett haladni, azaz ha egyszer bekerültél, szinte meg sem kellett állnod.
Na de Budakalászon?
Itt szintén lámpa enged be, illetve tovább, azonban nincs ritmusra hangolva. Becsorogsz, állsz, vársz, továbbcsorogsz, majd elhagyod a körforgalmat...nem lesz ez így jó.
Nem tudom, hogy a lámpák voltak hétvégi programra hangolva, vagy esetleg túl sokan mentünk megnézni milyen a körforgalom, ne hétfőn kelljen, vagy mi lehetett, de nem érzem úgy, hogy javult volna a helyzet 360 millió forintért, hiszen ugyanúgy dugóban álltunk szombat délután, ahogy hétköznap szokás.
Remélem ez csak egy átmeneti állapot.
A másik, az kevésbé átmeneti. A forgalmi rend előre kitáblázása nem a legjobb.
Egyrészt ott maradt a régi (belső sáv megszűnik) tábla, így aki először jár arra, ki fog menni a szélsőbe, majd rájön, hogy az nem jó. Másrészt az utolsó métereken lehet látni Szentendre felől, hogy melyik sáv melyik irányba fog továbbvinni. És a körforgalmon belüli sávkiosztásról nem szól a tábla, pedig az lényegesen megkönnyítené a navigációt.
Valami ilyesmire gondolnék
Az alábbi hvg.hu oldalon található videón jól látszik, hogy a sávkiosztás miért lenne fontos, hiszen a szélsőből bemenekülő sofőr nyugodtan továbbhajthatott volna....
Mit gondolsz, jó lett?