Hasznos tanácsok útrakelőknek

Hasznos tanácsok útrakelőknek

Egy kis fizika

2015. július 07. - megmondó kapitány

Az előző bejegyzésben többször írtam különböző csoportok átlagos sebességeiről. Azonban a legfontosabb, amivel tisztában kell lennünk egy autópályán, a sebességkülönbség. 

Ezért fontos tudni melyik járműtípus milyen sebességre képes.

Egy személyautó 130 km/h sebességgel haladhat autópályán, egyéb korlátozás hiányában. 

Ezt írja a a KRESZ, és nem véletlenül emeltem ki ezt a pár szót. Ha az autópályán munkavégzés van, többnyire korlátozza a közútkezelő a sebességet, ne történjen meg az az eset, ami 2015 május vagy júniusában, miszerint egy teherautó sofőrje letarolta a melósokat...Az ilyet látni sok embert megérint, megfog, látható, hogy utána az autópálya átlagsebessége picit lassul. Mindenki próbálja feldolgozni a látottakat. 

Egy 3,5t megengedett legnagyobb össztömeg feletti teherautó sebessége 80 km/h

Ide tartoznak a klasszikus teherautók. Ez a járműkategória elég széles spektrumú, 80-al cammognak. Ez azért fontos, mert ha azt látjuk már messziről, hogy előz a teherautó, amit egyébként 7,5 tonnáig meg is tehet (egyéb korlátozás hiányában), akkor teljesen felesleges nyomni a fénykürtöt, vagy a dudát. Ő az erősebb, be fogja fejezni az elkövetkezendő fél órában az előzést, ha a fene fenét eszik. Ezek az autók viszik a SPAR-ba a cuccot, vagy a Tesco-ba. És nincs pótkocsijuk. Ha van, az már sokszor nem 7,5t össztömegű szerelvény, hanem nagyobb.

Tehát ne dudálj, ne villogj. 

A kamionok pedig szintén 3.5 tonna feletti össztömegűek, csakhogy nehéz pótkocsival rendelkeznek. Na ők nem előzhetnének az autópályán. Mivel legalább 10 méter hosszúak, és a a visszapillantó tükör amúgy is kicsinyít, sok részletet nem látnak a mögöttük zajló forgalomból. Persze látni látnak. Egy alapszabályt érdemes kiemelni kamionok és teherautók esetében: ha a sofőrt látod a tükörben, ő is láthat téged. Vagyis próbálj meg kikerülni a holtteréből. tehereauto-holtter.jpg

ez az ábra jól szemlélteti azt a területet, amelyet a sofőr az ülésből nem lát be!

Viszont van egy másik tudnivaló a kamionokkal kapcsolatban: Már többször jeleztem, hogy a kamion előzni szokott, bár nem lehet neki. Nos személyautósként azt is mondhatom: egy kamion nem tud előzni autópályán. Borzasztó sok idő kell, mire egy másik kamiont megelőz, mert ezek a járművek sebessége le van korlátozva. Gondoljuk csak át: 92-nél nagyobb sebességgel nem tud menni. Azaz az előzésre van 2 km/h sebességkülönbözete egy másik kamionnal szemben...tehát ha elkezd előzni, az akár hosszú idő is lehet. Azonban többször láttam, hogy az előző bejegyzésben emlegetett szakik az autópályán 90-el haladnak. Mondjuk egy kisbusszal. És amikor a kamion beéri őket, dudál, villog, anyázik. A szaki is anyázik. Értelmesebb lenne, ha a szaki kicsit felgyorsítana, mert ezek a batárok nem tudnak előzni!

Ha felhajtunk az autópályára, és próbálnánk be sorolni, két dolgot tehetünk: gyorsítunk, vagy lassítunk. Elvileg elsőbbséget kell adjunk az autópálya forgalmának, de ha épp egy kamion van ott, adjon a fene elsőbbséget: neki be van rakva a tempomat, lassítani nem akar miattam (egy óra mire felgyorsul újra), tehát padlógáz. Nagyjából erre számít ő is, nem kell kétségbe esni. Persze mindezt úgy kell csinálni, hogy ne közvetlen előtte legyünk. A 80 km/h sebességet (ami sokszor 90 km/h) kell meghaladja autónk. Ez nagyon fontos. 

Ha viszont a leállósávról indulunk el, nagy szarban vagyunk. Vagy mégsem? Erre azt tudnám tanácsolni, hogy amíg a 100 km/h sebességet nem érjük el, meg se próbáljunk kijönni a leállósávról!!!

Gondoljunk csak bele: elindulunk, megyünk kb  30 km/h sebességgel, és máris besorolnánk. Miközben a többiek 80-90-130-km/h sebességgel közlekednek. 130-nál 36,11 métert tesz meg másodpercenként a másik fél, és mi bevágunk elé. Fékeznie kell, de előtte rá kell jöjjön, hogy fékezni kell (1 másodperc). Már ment 30 métert legalább. Elkezd fékezni, másodpercenként megy 36-25-20-10 métert, és még nem állt le. Ezzel szemben ha elkezdünk gyorsítani, és kb 100-nál csatlakozunk be a forgalomba, max 30-at kell fékezni, de jobb esetben bemegy a belső sávba, és mindenki jól járt. 

Igenám, de ilyenkor jönnek az okosok: a leállósávon nem szabad haladni folyamatosan. Így van. DE:

amíg a besorolást hajtjuk végre, szabad haladni a leállósávon.

Itt olvashatunk egy nagyon lényegretörő összeállítást

A bejegyzés trackback címe:

https://kocsivalutazunk.blog.hu/api/trackback/id/tr867543968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása