Hasznos tanácsok útrakelőknek

Hasznos tanácsok útrakelőknek

10 dolog, amivel felkészítjük magunkat az őszi autózásra

2015. augusztus 26. - megmondó kapitány

Vége a nyárnak. Ez már hivatalos. Lőrinc belepisilt a dinnyébe, a pedagógusok elkezdik a "bejárós hetet", augusztus 20 is elmúlt, szar lesz az idő (vagy nem), és készülhetünk az őszre.

Az ősz korábban minden évben rossz volt. Ilyenkor, ha lemész a Balaton partra csak néhány nyugdíjast látsz, esetleg egy-két off-season nyaralót, akiknek erre van pénzük, vagy annyira antiszociálisak hogy utálják a tömeget a Balatonnál. Én mindig, ha arra járok lenézek, esetleg eszem egy lángost, és a parton visszaidézem a nyár legszebb pillanatait.

Ezek közül, autózás szempontjából két fontos dolog volt a nyáron:

  • Száraz aszfalt
  • Jó látási viszonyok

Nos, ezek fognak megszűnni mostanság. Ezért már jó előre készüljünk fel ennek a csodálatos időszaknak a szépségeire.

Nézzük a listát:

1. Fényszóró beállítása:

Nyáron sokáig világos volt, talán nem is használtuk a tompított fényszórókat. Esetleg országúton, de ilyenkor a látni és látszani elvből a látszani érvényesült. Nagyon fontos ellenőriztetni a fényszóró magasságot is, több okból. Ha fel világít az űrbe, az idegen civilizációk részére jelezhetünk, de mi magunk az útból elég keveset fogunk látni. Továbbá ha felfelé világít, tuti a szembejövőt vakítjuk el. Ilyenkor mi történik? Ő ránk villog, mi meg bosszankodunk: "Mit villogtatsz te paraszt, nem reflektorral jövök!". Általában ez a monológ elviselhetővé teszi a kapcsolatteremtés eme módját, azonban érdemes gyanakodni: vajon nem hord-e túl magasra a fényszórónk? Ha kell, cseréltessük ki az izzókat. Én mindig párban javaslom magamnak és a szerviznek (sajnos a jelenlegi autóban nem tudok magam izzót cserélni, pedig megrögzött izzócserés vagyok), hiszen ne kelljen már két hét múlva újból felkeresni őket (bár van wifi, meg minden, de nem szeretek oda járni).

20131106-fenyszoroteszt-korkep-teszt-reflektor-9.jpg

forrás: origo.hu

2. Ablaktörlő lapát cseréje:

A nyári melegben az ablaktörlő gumija tuti károsodott valamennyit. Tapasztalatom szerint ilyenkor ősszel a legjobb cserélni, mert egyrészt többször szokott ősszel esni az eső, másrészt a meleg tényleg kikezdi ezt a fontos alkatrészt. Ha ugrál az üvegen, csíkot húz, érdemes a cserében gondolkodni. Mielőtt cserére adom a fejem, le szoktam tisztítani egy sima papírzsebkendővel. Ha ez után is gázos a működése, jöhet a csere. Ha nem, akkor még van idő. Vigyázni kell, mert a fákról mindenféle bizbasz beszorul az üveg és a gumi közé, sokszor emiatt húz csíkot. Ezt egyébként akár magunk is elvégezhetjük, gyakorlottságtól és kurvaanyázástól függően 2-30 perc közötti időtartam szükséges hozzá.

26slide2.jpg

forrás: superiorcartalk.files.wordpress.com

3. Abroncsok nyomásának ellenőrzése:

A minap a totalcar.hu-n volt egy remek cikk az esőben autózásról. Aki nem szeretné végigolvasni, annak a lényeg: eleve rosszabb látási viszonyok között közlekedünk, tehát később vesszük észre a bajt. Ha ezen felül még a gumik nem megfelelő nyomással rendelkeznek, akkor a fékezés hatásfokát rontjuk. Továbbá ha nem megfelelő az abroncs profilmélysége, akkor felúszhat az autó, tehát a túlélési esélyeinket rontjuk. Ez persze nem jelenti azt, hogy esőben a normál sebesség négyzetgyökével kell közlekedni, nehogy megcsússzunk, inkább legyünk csak simán óvatosak.

 

4. Üzemanyag szint:

Nos, ez inkább elővigyázatosság: ha egy jó kis esős napon a csúcsforgalomban fogy ki az üzemanyag az több, mint kellemetlen. Vehetjük elő a béna kannánkat a csomagtartóból (ha van ilyen), vagy mehetünk a legközelebbi kútra (ami országúton néha elég messze van), megvesszük a béna kannánkat, és vissza a kocsihoz. Betöltjük az üzemanyagot, és megint el a kútra...ez nagyon rossz helyzet. Én általában negyed alá már nem megyek, állítólag nem is jó az autónak. De leginkább ezt a helyzetet szeretném elkerülni.

 

5. Éjszakai csomag:

Ez egy elég komplex kérdés, mert mégis mi szükségünk van rá? Aki a hírhedt március 15-i hóviharban az autópályán ragadt, talán kevésbé firtatja a kérdést, én azért azt mondom, gondoljuk át autózásunkat, mert hátha...Ha valaki a csomagot össze szeretné állítani, akkor én ezeket ajánlanám hozzá:

  • Láthatósági mellény (ez amúgy kötelező, hideg esetén a műszálas szar még melegíthet is)
  • Egy váltás ruha
  • Egy pár cipő
  • Egy pár kesztyű
  • Egy takaró/hálózsák
  • Egy üveg ásványvíz
  • Némi keksz
  • Esetleg egy doboz cigi a dohányosoknak

Bármi történhet alapon, ha betesszük októberben, maradhat kb márciusig. A hozzávalók miértjével kapcsolatban nem mondanék semmit, szerintem elég egyértelmű, a kesztyűt és a cipőt emelném ki:

  • Kesztyű: nagyon gáz kereket cserélni csumpis időben, én száraz időben voltam kénytelen, de úgy néztem ki a végére, mint egy autószerelő
  • Cipő: volt már, hogy árokból toltunk ki autót, igaz havazás alkalmával. Jól jön egy pár száraz cipő, bármilyen

b_tuzoltosagi-rendorsegi-riadocsomag-201405161216095478.jpg

Van akik erre már komplex megoldást kínálnak (szolgalatiruha.hu riadócsomag)

 

6. Szélvédő belülről:

Ez a pont inkább dohányosoknak szól, de szól azoknak is, akik GPS-t tapasztottak a nyáron az ablakra, a parkolóban meg levették, nehogy már ellopják a kocsiból. Nappal kevésbé látszik, de az ujjlenyomatok nagyon szépen szórják a lámpák fényét, rohadt idegesítő tud lenni. A dohányos meg szét füstölte magát a kocsiban, és a füst szépen egy opálos réteget képzett a szélvédőn belülről. Ha épp szélvédőcsere előtt állunk semmi gáz, de ha nem, akkor érdemes egy sima üvegtisztítóval végigmenni az ablakfelületeken. Én ezt Clin+Blikk kombinációval végzem, a Blikk helyett jó a Bors és a Szuperinfó is, vagy bármi ami vékony papírra lett nyomtatva. Utána egy puha ronggyal áttörlöm, és a törlési csíkokat eltüntetem. Erre a legkiválóbb eszköz a szemüvegtisztító mikroszálas kendő, ami használat után kimosva jó a napszemüveghez is.

article-1206035-0608f7c5000005dc-713_634x379.jpg

Ha már így jeleznek nekünk kreatív emberek, érdemes a mosót meglátogatni :) (forrás: dailymail.co.uk)

 

7. Hátsó világítások ellenőrzése:

Első körben a féklámpát és helyzetjelzőt nézetném meg mindenkivel. Hogy néz ki, hogyan világít, stb. Aztán pedig a ködlámpát hátul. Mi történik, ha bekapcsolom? Belenézetném a vezetőket a hátsó ködfénybe kb 5 percen keresztül és megmutatnám, hol kell lekapcsolni. Az előbbire azért van szükség, mert itthon nagyon sok szürke autó van, és ha esik az eső és nem világít a hátsó fénye, akkor autópályán nehezen érzékelhetővé válnak. Az utóbbira pedig azért van szükség, mert mindenki a köd elején elkezdi felkapcsolni a ködlámpát, amelynek előre kb semmi hatása nincs, hátra viszont annál hasznosabb, ha köd van. Ha kiértünk a zónából, akkor pedig kapcsolja már le mindenki. Köszi.

rear-fog-2.jpg

Ha ellátunk 200 méterre, ne használjuk a ködlámpát, mert vakít (booboodog.net)

 

8. Szemüveg felülvizsgálata:

Rendkívül kritikus pont. A korábbi sötétedés miatt szemünk esetleges állapotváltozását hamarabb észrevesszük. A szembejövő autók vakítanak, kevésbé látunk jól, zavar a szürkület. A legegyszerűbb módja az egésznek, ha egy éves felülvizsgálatot kb szeptemberre időzítünk. Eleve szükséges évente megnézetni magunkat, miért ne tegyük ilyenkor? Miért jó ez? Kiderül, hogy változott szemünk fénytörése. Ilyenkor már beindulnak az akciók. És nem kell annyit várni időpontra, mert az iskolások rohama már lement. Október a látás hónapja, amikor ingyenes látásellenőrzésen vehetünk részt, szintén egy jó alkalom lehet, de én a szeptember közepét javaslom. Látni és látszani! Tanulmányok szerint Magyarországon az autóvezetők 50%-a nem lát megfelelően! Ez egy nagyon fontos tényező ahhoz, hogy az út szélén sétáló embert lássuk, vagy netán a vadat, ami csak áll az út szélén. Esetleg esős időben a többi autóst/gyereket. Léteznek 1+1 akciók is, amikor a második pár lencse/keret stb ingyen van. Ezen tényleg ne múljon, számtalan lehetőség áll rendelkezésre.

road_pilot_use.jpg

Az utat látni elengedhetetlenül fontos (essilor.hu)

 

9. Lélekben felkészülni az iskolakezdésre:

Talán nincs iskolás gyerekünk. Talán gyerekünk sincs. De másnak van. A gyerek lélekben még a nyári szünetben érzi magát, talán még jó idő is lesz szeptemberben, ami rásegít erre. Amikor elhaladunk az iskola mellett, figyeljünk. Ahogy anno a KRESZ könyvben volt: labda után jön a gyerek! Bármi után jöhet, és kiléphet az autók közül. Elég kellemetlen ott állni helyszíneléskor, amikor megérkezik a szülő...

pedestrian-crossing-sign-md.png

10. Klíma és egyéb komfort eszközök beállítása:

Miért fontos ez? Sokszor látom, esős időben totál párás autóban közlekedni autóstársaimat. Ennek oka lehet a nem cserélt pollenszűrő és/vagy a belső keringetésre állított klíma. Ezeket is át kell nézni, megtanulni használni hideg időben is. Ha klímát használunk nem fog párásodni az autó. Ha belső keringésre állítjuk, fog párásodni. Ha klímát használunk, és párásodik, akkor a pollenszűrőt megnézetném, esetleg a motorháztető és a szélvédő közötti terület nem tartalmaz-e falevelet/döglött madarat/falevéllel összeaszódott döglött madarat/halott német katonát/bármit. Egyes típusoknál a túl sok lerakódás is megnehezíti a levegő bejutását a motortérbe.

 

11. Bónusz: Fényképezőgép vagy fényképezős mobiltelefon:

Fantasztikus színeket láthatunk ebben az időszakban, és a nyugati határnál, Ausztriában amikor szüretelik a tököt, kiváló installációk vannak. Biztonságos megállással és némi Instagram-al remek képeket készíthetünk :)

autumn-wallpaper-autumn-35867754-1280-800.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://kocsivalutazunk.blog.hu/api/trackback/id/tr467729394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása